1 Projektin tausta
Tarkoituksena on saada 16.11. aloittaneelle ravitsemusasiantuntijan palveluja myyvälle yritykselle verkkosivut. Yritys tarjoaa asiantuntijapalveluja sekä yksityisasiakkaille (mm. urheilijat ja painonhallinta-asiakkaat) että urheiluseuroille/yrityksille. Palveluvalikoimaan kuuluvat mm. konsultointi, ohjaus, koulutus ja luennointi. Sivujen sisältö tulee muokkautumaan ja kasvamaan paljonkin alkukuukausien aikana, joten tärkeintä on saada nyt alkuun pelkästään toimiva runko, jota on kätevä muokata jatkossa itse. Webhotelli on jo hankittu ja tarkoitus on käyttää Wordpress-alustaa.
2 Verkkosivuston tavoitteet
Verkkosivujen ensisijaisena tavoitteena on saada niillä vieraileva yksityishenkilö ostamaan palvelu verkosta, joskin vaihtoehtoina esitellään myös yhteydenotto puhelimitse tai yhteydenottopyynnön jättäminen verkkolomakkeella. Urheiluseurat ja työyhteisöt eivät voi ostaa palvelua suoraan verkosta, koska palvelun (luennon/koulutuksen) sisältö, ajankohta, kesto ja hinnoittelu sovitaan tapauskohtaisesti.
Toiveena on, että sivusto olisi yksinkertainen, ja selkeä sekä antaisi yrityksestä luotettavan, helposti lähestyttävän ja asiakaslähtöisen kuvan.
Kyseessä on siis myyvä ja yhteydenottoon kannustava sivusto, jossa on jonkun verran myös asiatietoa ja päivittyvää sisältöä (esim. Ajankohtaista/Blogi-osiossa).
3 Sivuston sisältö
Verkkosivustolle haluaisin kotisivun/etusivun neljällä eri vaihtuvalla kuvalla, jonka kunkin kuvan päällä on klikattava mainosteksti linkkeineen. Kuvien teemat ovat 1) kilpaurheilu/urheiluravitsemus, 2) painonhallinta, 3) hyvin-vointi ja 4) luennot/koulutus (kohteena työyhteisöt/urheiluseurat).
Etusivulla (ja kaikilla muillakin sivuilla) on yläreunassa sama otsikkopalkki, jossa on pääsivujen nimet. Etusivu-sanan sijasta käytetään yrityksen nimeä ja logoa. Pääsivut ovat (suluissa olevat eivät tule heti aktiiviseen käyttöön):
1) Yritys + logo (=Etusivu) (alasivuina ovat urheiluravitsemus, painonhallinta, hyvinvointi ja luennot/koulutus)
2) Palvelut
3) Hinnat
4) Yrityksestä (/Kuka olen)
5) Ajankohtaista (/Blogi)
6) Yhteystiedot
Myöhemmin on mahdollisesti tulossa muitakin pääsivuja, joten sivujen järjestystä pitäisi voida tarvittaessa muuttaa.
Etusivun alalaidassa, vaihtuvien kuvien alla on kaksi osiota, joihin tulee omat sisältönsä (ja niitä on hyvä voida vaihtaa haluttaessa). Toisessa osiossa voi laskea oman energiakulutuksensa antamalla pyydetyt tiedot (kaava ei ole asiakkaan nähtävissä) ja toisessa osiossa on joko lyhyt video tai esim. asiakkailta saatua palautetta, tai jokin vaihtuva linkki muille sivuille, esim uusimman blogin otsikko ja linkki blogikirjoitukseen.
Palvelut –sivulla kuvataan tarkemmin palvelut ja tällä sivulla on myös 'osta palvelu' -painike, jossa on linkitys verkkokauppaan,
Hinnat-sivulla on hinnaston lisäksi palvelujen ostomahdollisuus (verkkokauppa). Palveluja myydään yksi tai useampi kerrallaan. Helppoutena kaikissa palveluissa on sama hinta, jolloin verkkokaupassa riittää yksi tuote. (Verkkokaupan sijaan voi harkita myös muuta maksuvaihtoehtoa/maksulinkkisysteemiä)
Palvelun ostamisen jälkeen asiakkaalle lähtee automaattinen vahvistus ostotapahtumasta.
Yhteystietosivulla on yrityksen yhteystiedot ja yhteydenottolomake.
Yhteydenottolomakkeen lähettämisen jälkeen asiakkaalle lähtee automaattinen vahvistus hänen asiansa tulemisesta hoidetuksi.
Lisäksi jokaisella sivulla on puhelinnumero.
(Sivustolle tulee mahdollisesti myöhemmin myös lomakkeita, joissa kysytään mm. henkilötietoja/esitietoja niiltä, jotka ostavat palvelun verkossa. Lomakkeiden saatavuus tulisi linkittää verkkokauppaan tai asiakastietojen yhteyteen.)
Sivuston sisällön jatkuvan päivittymisen takia minun pitäisi itse päästä muuttamaan tekstisisältöä ja tarvittaessa lisäämään sivuja.
Sivustolla tulisi olla facebook- tykkäysnappi
Lisäksi seurantaa varten käytössä tulisi olla:
Google analytics
Google webmaster tools
Facebook insights
Verkkosivuston tulee olla myös lukijan laitteen mukaan skaalautuva.
4 Sivuston tyyli
Toivon sivustolta selkeyttä, urheilullisuutta ja hyvää fiilistä. Samalla kuitenkin toivon sivujen henkivän luo-tettavuutta sillä ravitsemusasiantuntijan palveluita tarvitsevat ihmiset ovat toisinaan epävarmoja tarpeistaan ja empivät päätöksissään.
Esimerkki:
www.alexandria.fi on erityisesti etusivultaan, mutta myös palvelusivultaan hyvä sivusto. Kuvat ovat onnistuneesti valittuja ja herättävät positiivista mielikuvaa yrityksen palveluista.