Logoja on joka puolella. Useimmille meistä logon näkeminen tuo välittömästi mieleen tietyn yrityksen tai tuotteen. Logon suunnittelun ostajalle, logo merkitsee huolella valikoituja brändiarvoja. Toisaalta logon suunnittelijoille logot ovat monesti se haaste, miten sisällyttää asiakkaan haluamat brändiarvot ja mielikuvat yhteen tunnistettavaan kuvitukseen, logoon.
Ei siis ole ihme, että logosuunnittelu on niin olennainen osa elämäämme. Aikakaudella jolloin jokaisella pitää olla omat verkkosivut tuodakseen esiin tuotteensa, palvelunsa tai niiden taustalla olevan yrityksen, tarve hyvin suunnitellulle logolle ei ole koskaan ollut suurempi.
Logon suunnittelijoita ja logoja on tänä päivänä esillä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämän myötä tulee entistä haastavammaksi erottua joukosta. Miten luoda jotain omaperäistä joka erottuu edukseen? Ja miten luoda jotain nopeasti, kuitenkaan tinkimättä laadusta?
Tässä artikkelissa käydään läpi muutamia logon suunnittelun kulmakiviä ja esitetään ammattilaisten vinkkejä logosuunnittelun viimeistelyyn.
Tuloksellinen logo on yksilöllinen, tarkoituksenmukainen, käytännöllinen, graafinen, yksinkertainen muodoltaan ja välittää halutun viestin. Yksinkertaisimmassaan muodossaan, yrityksen logon on tarkoitus olla tunnistettava. Saavuttaakseen tämän, sen pitää noudattaa muutamaa logon suunnittelun peruskäytäntöä:
Logon pitää olla yksinkertainen
Yksinkertainen yrityksen logo on helposti tunnistettava, mahdollistaa logon monipuolisen käytön ja jää mieleen. Tulokselliset logot sisältävät jotain odottamatonta tai uniikkia ilman, että ne menevät kuitenkaan liian pitkälle.
Logon pitää olla mieleenpainuva
Yksinkertaisuuden periaatteen kannoilla tulee heti seuraavana logon mieleenpainuvuus. Tehokkaan logon pitäisi jäädä mieleen ja tämä voidaan saavuttaa sillä, että logo on yksinkertainen mutta silti myös tarkoituksenmukainen.
Logon pitää kestää ajankulua
Tuloksellisen logon pitäisi pystyä kestämään ajan hammasta. Logon pitäisi olla siis tehokas ja näyttää hyvältä vielä 10, 20 jopa 50 vuoden päästä.
Logon pitää olla monipuolisesti käytettävissä
Tuloksellisesta logoa pitäisi pystyä käyttämään ilman rajoitteita useissa eri tilanteissa, materiaaleissa ja konteksteissa.
Hehkulamppu ideoihin, puhekuplat keskusteluihin, maapallot kansainvälisyyteen, jne. Nämä ovat yleensä ne ensimmäiset asiat, jotka tulevat mieleen kun mietitään yrityksen logon suunnittelua ja juuri samaisen syyn vuoksi niitä pitäisi välttää. Logosta ei voi mitenkään tulla yksilöllinen kun niin monet muut logot pohjautuvat samaan ajatukseen. Koita siis välttää näitä visuaalisia kliseitä ja keksiä omaperäinen idea ja tyyli.