Hei,
Olen perustamassa yritystä ja tarvitsen apua nettiportaalin ja siihen liittyvän verkkokaupan pystyttämisessä. En ole IT-ammattilainen, joten yritän kuvata nettisaitin maallikon silmin. Mikäli tarjouksenne on kiinnostava, niin olen jo skitsannut sivuston alustavan toiminnan exceliin suunnitteluvaiheessa ja voidaan katsoa se yhdessä tarkemmin läpi (detailit).
Minä tarjoan ajatuksen, tarjotkaa te ratkaisut! Arvostan yksinkertaisuutta ja sitä, että sivuston jatkokehitys on mahdollisimman helppoa ja nopeaa. Vastaan itse sisällön tuottamisesta, joten sivuston sisällön päivittäminen tulisi olla käyttöliittymältään hyvä/opittava ilman minkään ohjelmointikielen hallintaa. Käytännössä tämä lienee tarkoittaa, että pohjana on tietokantoja, joiden päivittäminen tapahtuu jonkin helppokäyttöisen käyttöliittymän kautta.
Sivuston perusajatus: Ryhmä A tuottaa sisältöä ja Ryhmä B hakee sisältöä. Esimerkkeinä voisin mainita esim nettiauto, oikotie, etuovi, tori.fi jne.
Ryhmä A:n toiminnot:
- Luo sisällön (=1 paketti) ja saa käyttäjätunnukset/salasanat omalle tililleen. Eli sivustossa pitäisi olla systeemi, joka tarkastaa, että ko. tunnus ei ole käytössä ja salasana täyttää turvallisuusvaatimukset. Lisäksi tarvitaan salasanan palautus -toiminnot.
- Tuotettu sisältö voi olla tekstiä, numeroita, kuvia (upload), videoita(upload), pdf-tiedostoja (upload) ja linkkejä esim youtubeen (ko. video kuitenkin pitäisi pyöriä sivustollani, eikä avautua pelkästään isäntäsivustolla kuten esim. iltapäivälehtien youtube yms. muut videot).
- Itse sisällöntuottosivulla on perustietoja, jotka ovat pakollisia ja vapaaehtoisesti täytettäviä/upload-osioita. Ensin ne tallentuvat tietokantaan käyttäjätunnusten luomisen yhteydessä ja myöhemmin niitä voidaan muokata käyttäjän omalta tililtä. Pienenä yksityiskohtana, sisällöntuottosivulla on myös rastiruutuun-tavalla "Salli arvostelut"-osio, joka käytännössä mahdollistaisi Ryhmä B:n jäsenen pienen lauseen mittaisen arvostelun sekä arvosanan antamisen sisällöntuottajan omalla sivulla (alla tietoa omasta sivusta). Arvostelut siis kirjautuisivat tietokantaan kyseiselle sisällön tuottajalle. Arvosana näkyisi keskiarvona hakutuloksissa.
-Sisältöä käytetään kolmeen kohteeseen:
1. Hakutuloksissa (osittain, yksinkertaisemmat tiedot)
2. Sisällöntuottajan omalla sivulla, joka aukeaa hakutuloksista sisällöntuottajan nimestä. Oma sivu on ulkoasultaan kiinteä, mutta sinne haetaan tietokannasta käyttäjän luomat sisällöt.
3. Sisällön tuottajan omalta tililtä esikatseluun, josta näkyy, miltä tuotetut sisällöt näkyvät hakutuloksissa ja miltä omilla sivuilla.
- Omalta tililtä voidaan luoda lisää sisältöpaketteja, jotka kirjautuvat saman käyttäjätilin alle. Voidaan esikatsella ja julkaista sisältöpaketteja. Lisäksi omalle tilille tulee tilastotietoa oman julkaisun katselukerroista. Sieltä voidaan myös laittaa julkaistu sisältöpaketti passiiviseksi.
- Sisältöpaketin julkaiseminen on maksullista ja se perustuu hinnastoon, joka tulisi tietokannasta. Hintaan vaikuttaa mm. sisällön laajuus ja nosto hakutuloksissa erilliseen yläpalkkiin sekä sisällön julkaisuaika hakutuloksissa.
-Ajatukseni on, että omatili-sivulla olisi painike esim. "Esikatsele ja julkaise", josta avautuu esikatselu. Esikatselussa näkyy luotu sisältöpaketti ja hinta sille. Sisällön tuottaja voi kuitenkin tehdä esikatselussa muutoksia niin, että hinta päivittyy reaaliaikaisesti. Kun sisältö on valmis julkaistavaksi, avautuvat eri maksuvaihtoehdot (nettipankit, sähköinen lasku, luottokortti). Mikäli on valittuna sähköinen lasku, voidaan myös valita julkaisu toistaiseksi voimassa olevaksi. Näin ollen sivustoille tarvittaisiin laskutusohjelmisto, joka automaattisesti kirjaa transaktiot ja lähettää toistaiseksi oleviin julkaisuihin laskut määräajoin. Lisäksi laskutusohjelmassa tulisi olla maksun palautustoiminto. Laskutusohjelmasta tulee saada raportteja laskujen lähettämisestä. Lisäksi huomautuslaskut.
- Julkaisuosiossa tulisi olla myös Kampanjakoodi-painike, johon syöttämällä koodin saa alennuksen tai täysin ilmaisen julkaisun. Koodeja pitäisi pystyä generoimaan uusia ja "sammuttamaan" vanhoja. Käyttö niin, että yksi käyttäjä voi vaan kerran käyttää yksittäistä koodia. Käytännössä yleisesti käytetty kampanjakoodi-ohjelma kelpaa myös tähän.
- Kun maksutapa/maksu on suoritettu. Lähtee sisältöpaketti sähköpostilla tarkistettavaksi x-osoitteisiin. Sähköpostissa on kaikki tarpeellinen tieto julkaisusta ja siitä voidaan hyväksyä/hylätä julkaisu. Kun hyväksytään julkaisu, sen tila tietokannassa muuttuu hakuihin näkyväksi. Kun hylätään julkaisu, siitä lähtee sisällöntuottajalle viesti kommentteineen. Tällöin sisällöntuottaja on muutettava jotain ja lähettää se uudestaan hyväksyttäväksi omalta tililtään.
- Tuotettu sisältöpaketti säilyy hakutuloksissa valitun määräajan aktiivisena ja kun määräaika umpeutuu, se menee passiiviseksi, eikä näy enää hakutuloksissa. Käyttäjä voi asettaa itse paketin passiiviseksi omalta sivuiltaan ja aktivoitavissa niin kauan kunnes julkaisuaika menee umpeen. Sama paketti voidaan kuitenkin aktivoida ja maksaa uudestaan julkaistavaksi käyttäjän omalta tililtä.
Haku ja Ryhmä B:
- Ryhmä B:n edustajat tekevät etusivulta hakuja (vetovalikot, jossa on mahdollisuus nopeuttaa kirjoittamalla haluttu haku). Hakukriteeriryhmiä (joihin Ryhmä A:n sisältöpaketit linkittyvät) on kaksi, jotka molemmat jakaantuvat tarkentaviin vetovalikkoihin. Hakutulokset päivittyvät heti hakuvalikon viereen yksinkertaisena listana. Hakutoiminto hakee siis kahden kiinteän hakukriteeriryhmän perusteella Ryhmä A:n niihin linkittämät tiedot.
-Esimerkki: Hakuvalikossa on hakukriteeriryhmä 1, joka on vaikka Hedelmät ja tarkentavana alavalikkona Omenat, Appelsiinit jne. ja tämän tarkentavana valikkona vaikka kuoret, hedelmälihat, siemenet jne. Hakukriteeriryhmä 2:ssa voisi olla puolestaan vaikka vuosi ja sen alavalikkoina viikot, viikonpäivät. Kun Ryhmä B:n edustaja tekee hakukriteeri 1 -valikosta valinnat Hedelmät ja sen alavalikoista vaikka Banaani ja sen alavalikosta kuoret. Tämän jälkeen hakukriteeri 2 -valikosta vuosi 2017, viikko 12 ja perjantai, niin hakutuloksiin päivittyy kaikki ne Ryhmä A:n edustajat, jotka ovat linkanneet tietonsa edellä mainittujen kriteerien mukaisesti. Tämä siis vain esimerkki.
- Hakutuloksissa jokainen Ryhmä A:n edustaja on omalla rivillään. Rivien sarakkeisiin tulee samalla myös joitakin Ryhmä A:n edustajien luomia yksinkertaisia sisältötietoja tietokannasta (6-7 kpl).
- Kun hakija klikkaa Ryhmä A:n edustajaa hakutuloksissa, avautuu tämän oma sisältösivu, jossa on enemmän A:n tuottamaa sisältöä, esim. tekstien ja numeroiden lisäksi kuvia, youtube-linkki, joka pyörii suoraan sivulla sekä mahdollisuus lisätä omalla nimellään lyhyt kommentti ja numero. Kommentti ja arvosana lähtee ensin x-sähköpostiin hyväksyttäväksi, ennen kuin kirjautuu tietokantaan. Kun arvosana kirjautuu tietokantaan, ja siitä lasketaan muiden numeroiden kanssa keskiarvo, joka puolestaan näkyy yhtenä sarakkeena hakutuloksissa.
- Lisäksi Ryhmä B:n hakuihin tulisi saada mahdollisuus antaa palautetta, jos eivät löytäneet tarvitsemaansa. Tästä lähtisi sähköposti x-osoitteisiin.
Muu sivusto ja toiminnot:
-Sivustolla on kaksi eri käyttäjäkuntaa ja niille molemmille tarvittaisiin edellä mainitut toiminnot. Ensimmäisen käyttäjäkunnan haut voisivat olla etusivulla ja toisen käyttäjäkunnan hakuvalikot voisivat tulla yhdellä linkin klikkauksella ensimmäisen tilalle. Käytännössä hinnastot ja hakukriteeriryhmät ovat erit.
- Edellä mainittujen toimintojen lisäksi sivustoilla olisi muutamia kiinteitä sivuja kuten yhteystiedot, protaalin esittelyt, käyttö- ja sopimusehdot, joiden hyväksyntä vaaditaan Ryhmän A edustajilta ennen paketin julkaisua. Yhteystietoihin pitäisi olla lisättävissä Chat-palvelu tulevaisuudessa, mikäli näen sen tarpeelliseksi.
- Etusivulla olisi myös Ryhmä B:n jäsenille kirjaudu-pikalinkki, ja siihen liittyvät "unohditko salasanasi" yms toiminnot
- Ryhmän B:n jäsenten hauista tulisi saada tilastotietoa. Esim. kuinka paljon mitäkin hakukriteereitä haetaan. Tästä tiedosta muodostetaan top10-listoja, jotka päivittyvät kuukausittain ja ovat näkyvissä sivustolla. Esim. hakukriteeriryhmän 1 funktiona näkyvät hakukriteeriryhmän 2 haut ja toisin päin. Hakukriteeriryhmien sisällä on niin paljon tietoa, että tähän top10-listaankin tarvitaan hakutoiminto.
-Hakukriteeriryhmän 1 valikossa ja sen alavalikossa on yhteensä tuhansia yksilöiviä hakuobjekteja näin aluksi. Listaa/tietokantaa tulisi voida päivittää helposti ja nopeasti
-Hakukriteeriryhmän 2 valikossa ja sen alavalikossa on yhteensä satoja yksilöiviä hakuobjekteja näin aluksi.
- Lisäksi tarvitsen itse raportteja järjestelmästä. Esim kuinka paljon aktiivisia julkaisuja, käyttäjiä, sisältöpaketteja. Mitkä julkaisut päättyvät ensi kuussa.yms
- Käytännössä ajatus on, että sivustontekijä tekisi sivustot "raakana" valmiiksi kommenttini huomioiden. Tämän jälkeen lataisin/lisäisin itse sisällöt ja tiedot kiinteisiin tietokantoihin esim. excel-pohjalta tai muulla työkalulla (tällä hetkellä kaikki on excelissä), jolloin pääsisin testaaman sivustoa käytännössä. Työtapoja voi ehdottaa muitakin, mikä vaan on helpointa.
- Domainit (4 kpl, joista 3:sta linkkaus yhteen) ovat jo hankittu, logo ja värimaailma on työn alla.
- Sivuston tyylistä minulla on mielikuva, mutta kuuntelen ehdotuksia ammattilaisilta.
Haen siis käytännössä kokonaispakettitoimittajaa. Ei tarvitse kaikki taito/pohjat olla itsellä vaan hyväksyn myös ehdotukset, että jotkin osa-alueet tehdään itse ja jotkin tehdään yhteistyössä toisen toimittajan kanssa (ensimmäisenä mieleen tulee tuo laskutusosio..). Eli valittu toimittaja vastaa siitä, että kokonaisuutena sivusto toimii kuten haluan, ei väliä onko se koottu osista.