Logolla on periaatteessa kaksi tarkoitusta. Sen pitää edustaa yrityksesi tuotetta tai palvelua ja liittää siihen haluamasi mielikuva. Toiseksi sen pitää auttaa asiakkaita tunnistamaan tuotteesi tai palvelusi, joka kerta kun he näkevät logosi. Vaikka maailmassa on miljoonia ja miljoonia eri logoja, voidaan ne kuitenkin erotella kolmeen päätyyliin: pelkkä symboli, tekstilogo tai näiden yhdistelmä.
Nämä ovat logoja joissa ei ole käytetty lainkaan tekstiä vaan pelkästään muotoja tai kuvia, jotka ovat helposti tunnistettavissa ja edustavat haluttua mielikuvaa yrityksestä. Tällainen logon suunnittelu joko suoraan tai vertauskuvannollisesti edustaa tuotetta tai palveluasi tai tiettyä mielikuvaa siitä.
Jos asiakas ei etukäteen tunnista logoa, on hänen hankala liittää sitä yritykseesi, jos logossa on pelkkä ikoni tai symboli eikä sisällä tekstiä selventääkseen sen tarkoitusta. Ohessa on tästä muutama esimerkki.
Niken logon on kenties tunnetuin logo maailmassa, joka ei sisällä tekstiä ja on pelkkä abstrakti ikoni. Logossa on tunnistettavissa siipi ja siitä välittyy myös vauhdin tunne. Tänä päivänä kun näemme logon, ajattelemme välittömästi juoksukenkiä, urheiluvarusteita, kilpailua ja urheilijoita kuten Michael Jordan.
Shellin nykyinen logo on toinen hyvä esimerkki logosta ilman tekstiä. Logon symboli suoraan kuvaa yrityksen nimeä, joka tarkoittaa siis suomeksi simpukkaa tai simpukankuorta. Aina kun näet yrityksen logon, tiedät välittömästi minkälaista polttoainetta ja palvelua voit odottaa saavasi.
Tällaiset ikoniset logot, jotka eivät sisällä tekstiä toimivat parhaiten yrityksille joilla on valtavat mainosbudjetit. Logosta ei automaattisesti tule koko kansan tuntema vaan se vaatii huomattavia mainoskampanjoita ja paljon toistoja. Tämän vuoksi pienten yritysten ei useimmiten kannata valita logokseen sellaista jossa ei ole ollenkaan tekstiä.
Tekstilogossa voidaan käyttää omaa hyvin omaperäistä fonttia tai tietynlaista leikkausta tunnetusta fontista. Fontteja on olemassa tuhansia erilaisia, joten logossa käytettävän fontin valinta on syytä tehdä huolella. Ohessa muutama esimerkki.
Disneyn logo käyttää fonttia joka pohjautuu Walt Disneyn omaan käsialaan. Fonttivalinta ja logo viestivät mm. hauskuutta ja luovuutta, molemmat sellaisia brändiarvoja, joita Disney haluaa viestiä asiakkailleen.
FedEx on loistava tekstilogo jossa käytetään kahta väriä erottamaan toisistaan sanat Fed ja Ex (Federal Express). Lisäksi logon loppuosassa E ja x kirjaimen väliin jäävä valkoinen tila muodostaa nuolen, joka osoittaa eteenpäin.
Tekstilogot ovat useimmiten hyvä vaihtoehto pienille yrityksille koska ne sisältävät yrityksen tai tuotteen nimen, joten asiakkaiden ei tarvitse ponnistella liikaa tunnistaakseen ja muistaakseen sen. Valitsemalla oikean fontin voit luoda logon, joka on tunnistettava mutta myös viestii yrityksen haluamaa mielikuvaa.
Tämä on yleisin logosuunnittelun tyyli. Se yhdistää yksilöllisen ikonin ja tekstin sulavasti yhteen. Tällaiset logot nauttivat molempien aikaisemmin mainittujen logotyylien hyvistä puolista. Ne sisältävät symbolin joka viestii haluttua mielikuvaa ja lisäksi ne sisältävät yrityksen nimen sopivalla fontilla, jotta asiakkaat voivat helposti muistaa yrityksesi.
Tästä erittäin hyvä esimerkki on McDonald’s, jonka logossa käytetty symboli on myös samaan aikaan M-kirjain. Huomaa, että hampurilaisravintolaketjun logoon ei ole piirretty hampurilaisia, ranskalaisia tai muita heidän tarjoamiaan tuotteita.