Kotisivujen osto-opas
Kotisivujen osto-opas auttaa sinua ymmärtämään kotisivuprojektin olennaisimmat vaiheet ja huomioitavat asiat, kuten hinnoittelun, sisällönhallintajärjestelmät ja hakukoneoptimoinnin. Saat selkeät ohjeet alustan valinnasta verkkotunnusten hankintaan ja markkinointiin. Olitpa aloittamassa uutta projektia tai päivittämässä sivustoasi, tämä opas toimii tukena päätöksenteossa

1. Jätä tarjouspyyntö
Helppokäyttöinen lomake auttaa projektin määrittelyssä.
2. Vastaanota tarjouksia
Palvelun ammattilaiset ottavat yhteyttä ja tekevät tarjouksia.
3. Valitse sopivin tekijä
Tutustu tarjouksiin ja tekijöihin, valitse sopivin ja projekti voi alkaa.
1. Uudet kotisivut vai päivitys
Jos sinulla on jo olemassa olevat sivut, kannattaa tekijän kanssa miettiä, rakennetaanko uudet sivut vanhoja päivittämällä vai lähdetäänkö uudelta pohjalta. Tämä valinta riippuu täysin siitä miten vanhat sivut on rakennettu ja kuinka hyvin niiden päivitys on hallittavissa. Usein kotisivut halutaan rakentaa täysin uudelle pohjalle, mutta hyödyntäen olemassa olevien sivujen sisältöä.
2. Sisällönhallintajärjestelmä
Sisällönhallintajärjestelmä mahdollistaa sivujen sisällön helppokäyttöisen hallinnan. Suosittu sisällönhallintajärjestelmä on esimerkiksi WordPress. Osaat todennäköisesti käyttää sitä, jos hallitset sähköpostiohjelman käytön. Sisällönhallintajärjestelmä antaa sinulle mahdollisuuden ylläpitää ja päivittää sivujen sisältöä helposti, etkä tarvitse tähän erikoisosaamista.
3. Kotisivujen hinta
Kotisivuille ei voi antaa yhtä yleispätevää hinnoittelua koska se riippuu aina kotisivuprojektin vaativuudesta ja tekijän valinnasta. Tekijät osaavat kuitenkin antaa suuntaa antavan hinnoittelun lyhyen kartoituksen perusteella, joten kannattaa kysyä rohkeasti.
Kotisivujen hinta muodostuu useammasta eri osatekijästä. Sivujen suunnittelun ja toteutuksen lisäksi kustannuksia syntyy sivujen ylläpidosta ja päivityksestä. Nämä lisäkustannukset ovat kuitenkin hyvin pieniä. Sivujen ylläpidosta ja päivityksestä kannattaa keskustella tekijän kanssa ja sopia miten se hoidetaan tulevaisuudessa, jotta sivut pysyvät ajantasalla.
”Voin lämpimästi suositella Nerot.fi -sivustoa, sen kautta saa tarjoukset todella vaivattomasti ja vertailu on helppoa. Kannattaa kokeilla tarjouspyyntöä sivuston kautta, itse yllätyin erittäin positiiivisesti konseptin toimivuudesta.”
4. Kotisivujen ulkoasu
Kotisivujen ulkoasu, eli se miltä sivut näyttävät on erittäin tärkeää ja jättää lähtemättömän vaikutelman uudelle kävijälle. Ulkoasun tyylistä voi olla montaa eri mieltä ja tästä kannattaakin käydä vuoropuhelua valitsemansa tekijän kanssa. Ulkoasuun voi upottaa rahaa paljon, jos haluaa täysin omaperäiset sivut. Toisaalta voi tyytyä käyttämään geneerisempää ulkoasua, joita myydään halvimmillaan muutamalla kympillä tai jaellaan jopa ilmaiseksi.
5. Responsiiviset sivut
Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että kotisivut automaattisesti skaalautuvat (muuttavat muotoaan) erikokoisille päätelaitteille. Tämä on useilla kotisivuilla erityisen tärkeää koska ihmiset enenevissä määrin hakevat tietoa kännyköillä ja tableteilla. Responsiivinen sivusto osaa automaattisesti jäsentää sivun sisällön siten, että se näkyy optimaalisesti millä tahansa laitteella. Responsiivisuus kannattaa siis ottaa huomioon sivustoa tehdessä, jos tiedät että edes osa kävijöistä tulee sivuillesi mobiililaitteilla. Responsiivisuus nostaa kotisivujen hintaa jonkin verran, joten turhaan sitä ei kannata toteuttaa.
6. Tavoite, tulokset ja optimointi
Jokaisella kotisivulla pitäisi olla selkeä tavoite. Se voi olla joko informaation jakaminen, yhteydenottojen hankinta tai esimerkiksi ajanvarausten tuottaminen. Google Analytics on erittäin hyvä ilmaisohjelma jolla voi yksinkertaisesti mitata kotisivujen toimivuutta ja tuloksia. Mittaamisen myötä voidaan sivuille tehdä harkittuja parannuksia ja sitä kautta optimoida sivujen toimintaa. Yksinkertaisen kävijäseurannan osaa todennäköisesti kaikki kotisivujen tekijät tehdä ja kun haluat kehittää optimointia vielä paremmaksi, löytyy siihen erikoistuneita yrityksiä.
7. Verkkotunnus
Verkkotunnuksen eli esimerkiksi oman .fi tai .com -loppuisen osoitteen hankkiminen onnistuu kotisivujen hankkimisen yhteydessä. Viestintävirasto perii verkkotunnusmaksun. Verkkotunnuksen rekisteröinti kannattaa kuitenkin jättää yleensä kotisivujen tekijän huolehdittavaksi koska verkkotunnus vaatii lisäksi muutakin teknistä osaamista. Useat kotisivuja tekevät yritykset tarjoavat kiinteähintaista ylläpitoa, johon kuuluu verkkotunnuksen lisäksi palvelintilan maksu.
”Tarjouspyynnön jättäminen oli helppoa, sai pitkään roikkuneen asian pois päiväjärjestyksestä. Palvelun nopeus yllätti, ja palvelun avulla löysin vaivatta tekijän päivittämään yritykseni kotisivut. Suosittelen lämpimästi.”
8. Hakukoneoptimointi
Näkyminen suosituimpien hakukoneiden hakutulosten kärjessä on halvin tapa saada kävijöitä omalle sivulle. Hakukoneoptimointi tarkoittaa käytännössä sitä, että kotisivujen sisältö jäsennetään siten, että sivut näkyvät mahdollisimman korkealla hakutuloksissa valituilla hakusanoilla.
Hyvä lähtökohta hakukoneoptimointiin on tuottaa sivuille runsaasti sisältöä, joka on kävijöille mielenkiintoista ja jättää tekninen optimointi ammattilaisen huolehdittavaksi. Useimmat kotisivujen tekijät osaavat hakukoneoptimoinnin perusteet ja sisällönhallintajärjestelmät kuten WordPress jäsentävät sisällön lähtökohtaisesti hakukoneystävällisesti.
9. Muut ominaisuudet ja lisäpalvelut
Useasti kotisivuille halutaan perusominaisuuksien lisäksi myös erilaisia lisäominaisuuksia kuten kuvagalleriaa, sosiaalisen median integraatiota tai muuta vastaavaa. Nämä kannattaa ottaa puheeksi tekijää valitessa ja kysellä niistä aiheutuvia lisäkustannuksia. Toisaalta niitä ei ole välttämätön toteuttaa heti sivujen julkaisun yhteydessä vaan ne voidaan tarvittaessa tuoda sivuille lisäosana myöhemmin.
10. Kotisivujen markkinointi
Kotisivut eivät automaattisesti houkuttele uusia kävijöitä, joten markkinointia kannattaa miettiä jo alusta lähtien. Google Adwords ja Facebook mainontaa voi aloittaa testailemaan jo muutaman euron päiväbudjetilla ja kasvattaa sitä myötä kun tulokset paranevat. Tärkeintä on kuitenkin tehdä mainontaa systemaattisesti ja jatkuvasti tavoitteet kirkkaana mielessä. Jos tähän ei itsellä osaaminen tai aika riitä, löytyy alalta useita asiantuntevia yrityksiä.
Maksullisen markkinoinnin lisäksi sisältömarkkinointi on tehokas keino tuoda uusia kävijöitä. Luomalla kotisivuille lisäarvoa tarjoavaa mielenkiintoista sisältöä saat ihmiset klikkaamaan sivuillesi ja jakamaan sivua eteenpäin.
11. Kotisivujen tekijä
Kotimaisia kotisivujen tekijöitä on tarjolla tuhansia. Tekijät vaihtelevat aloittelevista yhden tekijän toiminimistä, suuriin mainostoimistoihin. Tämä tarkoittaa sitä että jokaiselle kotisivuprojektille löytyy varmasti sopiva tekijä ja useimmiten sopivia vaihtoehtoja on useitakin. Projektista kiinnostuneiden tekijöiden löytäminen ja heiltä tarjouksen kysyminen on kuitenkin työlästä.
Nerot.fi –palvelussa voit jättää tarjouspyynnön kotisivuprojektistasi. Se tavoittaa ilmaiseksi tuhansia alan yrityksiä. Projektistasi kiinnostuneet yritykset ovat suoraan sinuun yhteydessä, sen sijaan että käyttäisit aikaa heidän etsimiseen. Säästät aikaa ja valinnan tekeminen on helpompaa Nerot.fi –palvelun avulla.